Inför flyttstädning

Vill du få städning av biytor?
Som källare, balkong, utsida av fönsterbleck, persienner, bastu/spaavdelning, inglasning, altan, förråd, tvättstuga och garage kan du tilläggsbeställa det.
Gäller även 4-sidiga fönster samt spröjs.

 

Vad måste jag förbereda innan ni kommer och flyttstädar?
För att kunna göra en ordentlig flyttstädning enligt vår checklista och med besiktningsgaranti behöver bostaden vara tom innan vi kommer. Frysen måste vara avfrostad om vi ska kunna städa den. Front till badkar/jacuzzi nedmonteras. Ugnsglas som man måste skruva lös, ska var borttaget om det ska göras i mellan. Kontrollera också om alla fönster går att öppna. Meddela oss ev skador på bostaden, tex fönster och golv mm. Vi måste ha tillgång till varmvatten och el, så vänta med att stänga av sådant tills städningen är avklarad.

 

Vad ingår inte i flyttstädningen?
Det finns olika uppfattningar om vad som ska ingå i en flyttstädning.

 

Vi följer mäklarsamfundets städbeskrivning/Riktlinjer
Det kan vara bra att veta följande:
Skadad inredning, som trasiga armaturer, elinstallationer och trasiga skåpluckor kommer inte att hanteras av personalen.
Vi tar inte bort tavelkrokar och dekaler.
Fast belysning torkas av utvändigt, monteras ej ned risk för åverken.
Tak tvättas ej.
Ej rengöring av väggar. Endast avdamning. Fläckar tas ej bort på tapeter.
Vi utför inte tomt-& trädgårdsarbeten.
Rutorna på inglasad/balkong ingår inte. Beställs som tillval.
Garage/vindsförråd städas ej om inte detta är överenskommet i avtal.Beställs som tillval.
Vi kopplar ej ur el-armaturer, lampor, tvätt-& diskmaskiner mm.
Ej rengöring av diskmaskinens filter. Diskmaskinen dras ej fram.
Ej rengöring av tvättmaskin/torktumlare filter. Bara utsidan rengörs.
Tvättmaskin/torktumlare dras ej fram av personalen. Riska för repor och skador på golvet.
Vi rensar inte ert avlopp om det skulle vara stopp i diskhon, eller i något annat handfat. Vattenlås ingår inte.
Fönster/ruta som ej går att öppna tvättas ej emellan, endast in- & utsida tvättas då. Fönster/ruta i trappa som är svåråtkomligt eller behövs längre stege ingår inte.
Trasiga fönster/ruta rengörs ej. Fönster/ruta som går utåt, som man ej kan ta med en 3-trappstege ingår inte. Höga fönster/ruta som behöver special stege eller lift ingår inte. Rengöring av invändiga/utvändiga spröjs ingår inte. Beställs som tillval. Fönsterbleck ingår inte. Beställs som till val.
Vid mer än minus -10 grader/snöstorm kan vi inte utföra fönsterputs med garanti.
Vi rengör inte bakom varmvatten bredare.
Ugnsglas som man måste skruva lös rengörs inte i mellan glasen bara insidan och utsidan.
Har kunden tagit löst glaset själv rengöras ugnsglaset i mellan och kunden återställer glaset själv.
Kyl/frys dras ej fram. Kan skada golvet/taket. Kyl/frys ska vara tömda och avfrostade. Dörrarna ska vara lämnade på glänt för att undvika dålig lukt.
Ugnsplåtar gör vi inte en grovrengöring på, endast sköljning och avtorkning.
Möbler som lämnats kvar till nya hyresgästen torkas ej av, om annat inte är överenskommet i förväg.
Braskamin/eldstad/kamin ingå ej i flyttstädning.
Persienner ingår ej i flyttstädning. Beställs som tillval.
Missfärgade silikonfogar på kakelväggar blir nästan aldrig bättre.
Kakelfogar av vanlig fogmassa som angripits av svartmögel blir aldrig bättre.
Nikotinfärgade ytskikt går inte att städa bort.
När det gäller hund och katt hår gäller nedan:
Synliga, fysiska djurhår skall givetvis tas bort, det verkar dock inte vara dilemmat när detta uppstår frågor om hund och katt hår.
Allergener i luften krävs sanering, det kan ta upp till sju (7) år att bli av med ex. katthårs-partiklar.
Snöskottning ingår ej till hus eller liknade.

 

Se sanering
Kraftigt nedsmutsade ugnsgaller, spisplattor och ung kan vara omöjliga att få ren då smutsen bränts fast. Det samma gäller kraftiga kalkavlagringar i badrum.

 

Sanering
Har det rökts, hund eller katt hår i beställarens bostad eller har bostaden inte städas på lång tid eller i övrigt är mycket smutsigt kan flyttstädningen helt eller delvis klassas som sanering och beställaren uppmanas att anmäla dess förhållanden till oss innan flyttstädningen påbörjas för prisuppgift. Anser vi att flyttstädningen helt är att anse som sanering ska vi kontakta beställaren och informera om eventuellt kostnadstillägg. Väljer beställaren att inte acceptera kostnadstillägget har vi rätt att inte utföra flyttstädningen och fakturera 50% av det ursprungliga priset. Anser vi vissa moment av flyttstädningen är att anse som sanering har vi rätt att fakturera ett kostnadstillägg enligt gällande prislista utan att informera beställaren.

 

Behöver jag har material hemma?
Nej, vi har med oss allt vi behöver.

 

Hur lång tid tar flyttstädningen?
Beroende på bostadens storlek så skickar vi olika antal städare. Fråga när du bokar så får du en ungefärlig tid när det ska vara klart.

 

Har jag någon garanti på utfört arbete?
Ja, vi ger dig besiktningsgaranti på alla våra flyttstädningar. För att garantin ska gälla är det mycket viktigt att du eller köparen gör en reklamation senast sju dagar efter flyttstädningen. Läs mer på besiktningsgaranti.

 

Vad händer om något går sönder när ni flyttstädar hos mig?
Vi har ansvarsförsäkring som täcker skador orsakade av oss.

 

Hur betalar jag för min flyttstädning?
Vi skickar en faktura till er efter utfört arbete med en förfallotid på 10 dagar. Vi ansöker om skatteavdraget åt er.

 

Hur fungerar det med bokning/avbokning?
Med bokning avses per telefon eller e-post av beställaren godkänt förslag på pris/tid för flyttstädningen. Bokningen är bindande och kan ombokas av beställaren via e-post eller telefon till oss senast 48 timmar innan flyttstädningen. Om du avbokar senare fakturerar vi 50% av beställningen.
Avbokning gör du på kundtjanst@carinastad.se eller 0737229899.

 

Sekretess/Friskrivning
Varje uppdrag behandlas med sekretess. Leverantören(Carina Städ) friskiver sig från eventuella felskrivningar i texten.

Behöver du hjälp med städningen?